Abban talán minden gazdi egyetért, hogy a macskák lenyűgözők! Az egyik pillanatban játékosan bolondoznak, majd egy másodperccel később komolyan és kimérten viselkednek. Van, hogy figyelmet és törődést igényelnek, olykor pedig magányra vágynak a lakásban és arra, hogy ne keresztezzük az útjukat. Személyiségüktől függetlenül, ha jól érzik magukat, őszinte szeretettel és hálával viszonozzák a gondoskodást. A gazdik számos módon biztosíthatnak cicáiknak kényelmes és biztonságos környezetet, kis trükkökkel és praktikákkal örömet csempészve a mindennapjainkba.

játék

Intelligenciafejlesztő játékok

Ha a macska unatkozik, összekarmolhatja a drága bútort, polcra mászhat, törékeny üvegtárgyakkal játszhat, és szó szerint falra mászhat – ilyenkor itt az ideje beszerezni néhány játékot a kedvencünknek. A sok elérhető termék közül a készség- és intelligenciafejlesztő játékok a legjobbak, mint a játékegér, a macskaalagút, a kaparófal vagy akár a lézeres macskajáték. A cicák memóriája jó: ha egy játék tetszik nekik, visszatérnek hozzá, hogy újra jól érezzék magukat.

Játékok vásárlásánál ügyeljünk azok méretére. A kiscicákhoz természetesen kisebb játék passzol, azonban ne vegyünk olyan tárgyat, amelyet lenyelhetnek. Az ideális játék mozgásra ösztönzi a macskát, így hosszabb ideig aktív marad az állat.

Madáretető az ablakba

Gyakori látvány az ablakpárkányokon ülő, madarakat szemlélő cica. A macskák természetüknél fogva ragadozók, így a kismadarakra prédaként tekintenek, még akkor is, ha háziállatként évezredek óta nem szükséges vadászniuk. Sok cica követi az ösztöneit, és a madarak mozgása iránt úgy érdeklődnek, akárcsak mi a tévéműsor iránt. Ezért jó ötlet az ablak elé madáretetőt rakni, ami napközben moziként szolgálhat a macskának.

Két macska jobb, mint egy

Egyes macskák szeretik a társaságot, és társaságban kevésbé unatkoznak. A közös játék során mentálisan és fizikailag is lefoglalják egymást. Mindazonáltal felelős gazdiként csak akkor szerezzünk be második macskát, ha gondját tudjuk viselni, és kérdezzük meg előtte szakértő véleményét, hogy a mi esetünkben ez jó döntés-e.

Okostelefon & tablet játékok

A macskák észlelik az okoskészülékek kijelzőjén megjelenő információt. Nem csoda, hogy az internet tele van okostelefonnal és tablettel játszó cicákkal. Léteznek kifejezetten macskáknak való applikációk, amelyek segíthetnek az állatnak mentálisan fittnek maradni. Ajánlott lekapcsolni a lámpát, és minél nagyobb képernyőjű eszközt adni a cicának, hogy felkeltsük az érdeklődését, míg rá nem jön, hogyan kell játszania.

játékos cicák

A dobozok

Ha egy üres dobozt valahol kiteszünk a lakásban, a macska hamarosan beleül vagy játszani kezd vele. A cicák megszállottsága a dobozok iránt mókás, de azt is tudnunk kell, hogy az oka a rejtőzködő viselkedési stratégiájuk, mely a környezeti változások okozta stressz csökkentésére szolgál. De mivel rendkívül élvezik a dobozokat, a gazdik részéről igazán nem nagy befektetés egy kis extra örömet biztosítani számukra.

Macskaitató szökőkút

A macskák olykor válogatósak. Szomjúságérzetük alacsony és sokuk nem szeret tálkából inni, ilyenkor az itatókút jelenthet megoldást. Ha a csobogó vízsugárból szívesebben isznak, hidratáltabbak maradnak. Arra is érdemes figyelni, hogy egyes macskák nem szeretnek az etetőtáljuk mellett inni. A macskaitató szökőkutak közül a legjobb választás a kerámiából készült, mivel ezek nem foltosodnak és vesz át anyagokat, mint a műanyag. Minél szélesebb az ivófelület, annál izgalmasabb a cica számára a spriccelő víz.

Védőoltások

A felelős gazdinak a betegségmegelőzésre is gondolniuk kell, hogy kiskedvencük egészséges maradjon. Számos súlyos fertőzés veszélyezteti a cicákat, a legtöbbet sokkal nehezebb kezelni, mint megelőzni. A megfelelő védőoltásokkal a macskák számos életveszélyes és komoly betegséggel szemben védhetők meg.

Élősködők

A külső és belső élősködők elleni védelem alapvető, ami a cicák egészségét illeti. A kullancsok, bolhák, fülatkák és a belső élősködők (szívféreg, fonálféreg, orsóféreg) számos betegséggel fertőzhetik meg kedvencünket, amely komoly szövődményekhez vezethet. Szerencsére sok, innovatív megoldás létezik, amelyekkel megelőzhetjük a parazitafertőzést. Emellett szintén fontos, hogy rendszeresen, évente legalább kétszer látogassunk el állatorvoshoz. Kinti macskák esetében gyakoribb vizitekre van szükség, évente négyszer látogassuk meg az orvost.

cica és könyv

Ivartalanítás

A legtöbb gazdi nem szeretné, ha macskája szaporodna, mert új otthont találni a nemkívánatos kiscicáknak igen problémás és időigényes lehet. Továbbá a hím és a nőstény macskák ivartalanításával az ivarérettséghez kötődő rossz viselkedési szokások kellemetlenségétől is megszabadulhatunk, és számos betegség esélye is csökkenhet (gennyes méhgyulladás, a nemzőszervek és emlőmirigyek daganatai). Az ivartalanított cicák kevésbé kitettek a macskaleukózisvírus és a macska (AIDS) immundeficiencia-vírus fertőződésnek.

Rendszeres állatorvosi vizitek

Végül alapvető szabály, hogy rendszeresen látogassuk meg az állatorvost és győződjünk meg róla, hogy minden rendben. A rendszeres találkozás azért is fontos, mert az állatorvos szakszerűen vizsgálja meg a kiskedvencet és szakértelmének köszönhetően a betegség első jeleit is észreveheti, így a viziteknek preventív oldala is van.